Starając się dostosowywać do zmieniającego stylu życia Polaków, rynek benefitów w naszym kraju stale się rozrasta. Benefity, zaraz po wynagrodzeniu, są głównym aspektem decydującym o wyborze miejsca pracy. Najnowsze badania wykazują, że aby być postrzeganym jako atrakcyjny pracodawca, należy podążać za zmieniającymi się potrzebami pracowników i dbać nieustannie o employer branding. Dobry benefit to taki, który trafia w potrzeby pracowników. Dobranie właściwych benefitów, ma zachęcić nowych pracowników do podjęcia pracy w firmie, co prowadzi do budowania zmotywowanego, zadowolonego zespołu ludzi, który identyfikuje się z pracodawcą i jest wizytówką oraz siłą napędową firmy.

Zgodnie z opublikowanym przez agencję Grow, raportem „Trendy HR 2023” wynika, że tylko niemal 4% firm nie oferuje benefitów dla swoich pracowników. Z tych samych badań jednak wynika, że oferowane świadczenia nie zawsze pokrywają się z oczekiwaniami pracowników.

Najlepszym i coraz częściej praktykowanym sposobem wyselekcjonowania potrzeb w tym zakresie jest przeprowadzenie ankiety i zbadanie, czego nasi pracownicy dokładnie oczekują, co będzie dla nich przydatne. Skoro benefit ma być dla pracownika, to powinniśmy dać mu możliwość wskazania obszarów, w których oczekuje wsparcia. Przypatrując się aktualnym trendom, obecnie najwięcej uwagi jest poświęcane zdrowiu, organizacji czasu wolnego oraz oszczędności.

Potwierdza to raport przygotowany przez firmę Pracuj.pl „Benefity oczami pracowników”. 72% ankietowanych stwierdziło, że w momencie zmiany pracodawcy, największe znaczenie miałoby dofinansowanie urlopów, zaś 70% respondentów wybrało dofinansowanie szkoleń. Nieco mniejsza grupa, bo 62% badanych wskazało na opiekę medyczną, a u 40% pracowników najważniejszym czynnikiem byłaby możliwość pracy zdalnej.

Zdrowie

Prywatna opieka medyczna jest coraz częściej uważana przez polskich pracowników jako standard. Znajduje się na czwartym miejscu wśród czynników wpływających na decyzję o zmianie pracy- 26% pracowników zadeklarowało, że pakiety medyczne byłoby czynnikiem, który przyczyniłby się wyboru firmy.

Wsparcie kondycji i zdrowia psychicznego

Aż 75% Polaków odczuwa wzrost stresu w życiu codzienny, a 74% również skarży się na pogorszenie zdrowia psychicznego. Coraz większa liczba pracowników zgłasza potrzebę konsultacji z obszaru psychologii, dietetyki, czy fizjoterapii. Trudne czasy pandemii, wojna na Ukrainie, spowodowały, że coraz więcej firm decyduje się zapewnić pracownikom dostęp do specjalistycznej opieki psychologicznej i psychiatrycznej oraz wsparcie zdrowia fizycznego. Dobrym i cenionym rozwiązaniem są działalności wpływająca na poprawę kondycji psychicznej, w formie kursów np. radzenia sobie ze stresem oraz dostępu do platformy wellbeingowej.

Tutaj pojawia się element, który coraz częściej wybrzmiewa w komentarzach związanych z dobrostanem psychicznym człowieka, a mianowicie kojący wpływ zwierząt na stres. Ponad 60% pracowników twierdzi, że praca jest dla nich stresująca, a cztery na dziesięć osób uważa, że może ona zagrażać ich zdrowiu. Z badań wynika, że zwierzęta w miejscu pracy mogą skutecznie niwelować te odczucia oraz zwiększyć wydajność pracy.

Dofinansowanie do wypoczynku

Polacy znajdują się w europejskiej czołówce najwięcej pracujących osób. Wiele przeprowadzonych badań wskazuje też na wysoki poziom zmęczenia i wypalenia zawodowego wśród pracowników w Polsce.

Według raportu „Trendy HR 2023” 41% pracowników postrzega dofinansowanie do urlopu jako jeden z bardziej atrakcyjnych benefitów.

Są firmy, które wprowadziły krótszy czas pracy w jednym, wybranym dniu w tygodniu. Inną ciekawą opcją są dodatkowe dni wolne.

Możliwość pracy hybrydowej

Praca zdalna powoli staje się standardem, kandydaci podejmują decyzję o zatrudnieniu kierując się możliwością pracy z domu. Ten parametr warunkuje współpracę z daną firmą w przypadku osób do czterdziestego roku życia. W przedziale wiekowym 18-29 lat, aż dla 53% ankietowanych jest to kluczowy element. .Postrzeganie tej możliwości jest równie atrakcyjne dla pracowników, jak benefit związany z posiadaniem karty sportowej lub pakietu medycznego. Obecnie pracownikom zależy na elastyczności, dlatego część firm zdecydowała się wprowadzić model pracy hybrydowy, który jest korzystny dla obu stron. W 2023 roku mają pojawić się oficjalne regulacje zapisane w Kodeksie Pracy w kwestii tego modelu pracy.

Workation

Workation, czyli łączenie pracy w wypoczynkiem, wakacjami. Jest to rozwiązanie o którym było dość głośno w zeszłym roku. Jednak dopiero teraz część firm rozważa wdrożenie tego pomysłu jako benefitu.

Zarówno praca hybrydowa jak i workation, pokazują, że w obecnych czasach kluczem do zachęcania kandydata do podjęcia pracy są elastyczne warunki. Ponadto dla pokolenia Z, które pojawia się już na rynku pracy, najlepszą nagrodą jest więcej wolnego czasu, dlatego jako benefity pracownicze najbardziej ceni sobie dodatkowe wolne dni.

Wsparcie budżetu domowego

Według raportu OLX “Ewolucja HR” głównym czynnikiem motywującym do zmiany pracy jest wynagrodzenie.

Stale rosnąca inflacja i wydatki wpływają na kolejny trend w preferencji wyboru benefitów. Pracownicy uświadomili sobie, że poza zdrowiem, pożądane są dodatki, które obniżą ich rosnące koszty życia i odciążenia budżetu domowego. Stąd na atrakcyjności zyskały np. karta paliwowa, darmowe wyżywienie w pracy czy pożyczki od firmy. Statystyki pokazują, że 76% osób, które wzięły udział w badaniach Pracuj.pl “Nowe oblicze pracy” znacząco odczuły rosnące koszty życia w porównaniu do roku ubiegłego.

Stąd wymierne, policzalne benefity są bardzo mile widziane.

Benefity dla posiadaczy zwierząt domowych

Według raportu Forbes, jednym z najlepiej ocenianych benefitów dla przedstawicieli pokolenia Z są ubezpieczenia zdrowotne dla pracownika oraz jego bliskich. Znakiem naszych czasów jest nurt Petfriendly co widać po ilości przysposobionych czworonogów pochodzących zarówno z hodowli jak i z adopcji. Według sondażu Voice of the Consumer: Lifestyle Survey, przeprowadzonego przez Euromonitor International na całym świecie, aż 71% właścicieli zwierząt domowych uważa swoje zwierzęta za członków rodziny. Takie dane mogą sugerować pracodawcom nowe pomysły proponowanych benefitów pracowniczych jakimi mogą być pakiety weterynaryjne.

Jak to się ma do rzeczywistości? Prawie połowa firm z listy Fortune 500 zapewnia swoim pracownikom benefit pracowniczy w postaci opieki weterynaryjnej lub ubezpieczenia dla psów i kotów. Można o tym przeczytać tutaj.
Inne dowodu lub przykłady?

  • PETHELP – kompleksowa opieka weterynaryjna czyli plan profilkatyczny + ubezpieczenie (Rossmann, BSH, Booksy, Daimler Truck, CDZ, CoffeeDesk – Polska)
  • Doggie Daycare – psie przedszkole (Wolverine Worldwide – USA)
  • Petco Wellnes Plan czyli ubezpieczenie i plan profilaktyczny (SAP – USA)
  • Urlop psiacierzyński, dzień wolny z powodu choroby zwierzaka (Bolt)
  • Webinary – wykłady specjalistów: lekarzy weterynarii, behawiorystów, dietetyków dla pracowników firm i korporacji (Citi Handlowy, Orange, Dentsu, Rossmann)
  • PetDay – spotkania w biurze z specjalistami: lekarzami weterynarii, behawiorystami, dietetykami, trenerami psów. Wszystko w luźnej i przyjaznej atmosferze połączone z konkursami. Wydarzenie nie wymaga obecności zwierząt w biurze.

Dodatkowo wiemy już (z przeprowadzonej przez firmę Pethelp ankiety w 06.2022r.), że aż 97% pracowników w naszym kraju chciałoby pracować w firmach przyjaznych zwierzętom.
Co ciekawe, aż 87% ankietowanych w tym samym badaniu odpowiedziało, że w przypadku dwóch podobnyc ofert pracy, wybraliby tą, która pochodzi od firmy przyjaznej zwierzetom.
Wniosek? Warto być firmą petfriendly i zadbać o satysfakcję pracowników posiadających zwierzęta domowe. Pełny raport można ściągnąć tutaj.

Dofinansowanie posiłków w miejscu pracy

75% pracowników przyznaje, że obecnie zakup żywności jest dużym obciążeniem dla ich gospodarstwa domowego, a 80% respondentów dobrze oceniłoby pracodawcę, który oferowałby dofinansowanie lub finansowanie posiłków w miejscu pracy.

Posiłki zapewniane lub dofinansowywane przez pracodawcę wpływają bezpośrednio na kondycję i zdrowie, poprzez regularność spożywania, budowanie atmosfery wspólnoty co wpływa na motywację i chęć do wykonywania swoich zadań.

Aby zapewnić stabilizację przedsiębiorstwu, kluczowe jest dostrzeganie najważniejszych potrzeb i Zagwarantowania jak najbardziej komfortowych warunków. Zadowolony, wydajny i lojalny pracownik daje dużą gwarancję na powodzenie projektu. Dlatego tak ważna jest komunikacja, badanie potrzeb i wzajemne zrozumienie. Dbajmy o dobrostan naszych pracowników, to szczęśliwy i dobrze prosperujący pracodawca, dlatego warto rozmawiać i pytać o potrzeby sowich pracowników.

 

Linki do artykułów:

  • https://www.lunching.pl/blog/benefity-pozaplacowe/najlepsze-benefity-na-2023-rok-poznaj-aktualne-trendy/
  • https://www.lunching.pl/blog/benefity-pozaplacowe/wellbeing-finansowy-pracownikow/
  • https://www.forbes.pl/kariera/benefity-pracownicze-dodatkowe-dnie-wolne-najwazniejsze-dla-pokolenia-z/vk2q3ft
  • https://zawodowo.olx.pl/kto-i-dlaczego-szuka-nowej-pracy-raport-olx-know-how-2023/
  • https://wyborcza.pl/7,176070,29342161,benefity-pracownicze-2023-roku-co-be-dzie-modne.html
  • https://www.smartlunch.pl/blog/benefity-dla-pracownikow-czym-sa-i-jak-dokonac-wyboru